Begrebsforklaring
I en undervisningstime har vi gennemgået nogle
pædagogiske begreber, som vi synes er meget interessante. Begreberne er vist i
trappen nedenfor hvor man starter fra kategorisering og bevæger sig op til
diskrimination.
Kategorisering i et pædagogisk perspektiv er f.eks.
at vi opdeler mennesker imellem os og dem. Et eksempel på dette kan være at der
er en som er fattig, hvorimod en anden er rig.
Stereotypering handler om, at have forventninger
til de mennesker vi møder. Vi har et billede af hvordan de vil være og hvordan
de vil se ud. I værste tilfælde kan stereotypier udvikler sig til
fjendebilleder.
Stigmatisering handler om, at man via sine
stereotypier sætter fejl på deres handlinger og finder “fejl” ved dem, altså
man skaber et os og dem, f.eks. at overvægtige karakteriseres som dumme
(Kjensli).
Diskrimination sker når der bliver sat handling bag
stigmatiseringerne, altså man udøver noget fysisk for at trumfe sin idé
igennem, f.eks. Hitlers jødeudryddelser under anden verdenskrig.
Kilder:
Schou, P. & Pedersen, C., 2014: “Samfundet i pædagogisk
arbejde - et sociologisk perspektiv”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar