Sider

onsdag den 6. april 2016

Kategoriseringsbegreber


Begrebsforklaring

I en undervisningstime har vi gennemgået nogle pædagogiske begreber, som vi synes er meget interessante. Begreberne er vist i trappen nedenfor hvor man starter fra kategorisering og bevæger sig op til diskrimination.












Kategorisering i et pædagogisk perspektiv er f.eks. at vi opdeler mennesker imellem os og dem. Et eksempel på dette kan være at der er en som er fattig, hvorimod en anden er rig. 

Stereotypering handler om, at have forventninger til de mennesker vi møder. Vi har et billede af hvordan de vil være og hvordan de vil se ud. I værste tilfælde kan stereotypier udvikler sig til fjendebilleder.

Stigmatisering handler om, at man via sine stereotypier sætter fejl på deres handlinger og finder “fejl” ved dem, altså man skaber et os og dem, f.eks. at overvægtige karakteriseres som dumme (Kjensli). 

Diskrimination sker når der bliver sat handling bag stigmatiseringerne, altså man udøver noget fysisk for at trumfe sin idé igennem, f.eks. Hitlers jødeudryddelser under anden verdenskrig.

Kilder:
Kjensli, 2011: “Fede bliver stimatiseret over hele verden”http://videnskab.dk/krop-sundhed/fede-bliver-stigmatiseret-over-hele-verden 
Schou, P. & Pedersen, C., 2014: “Samfundet i pædagogisk arbejde - et sociologisk perspektiv”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar